CZALPA rakovina uvnitř ČSA

Zírám a padá mi čelist po pročtení zpráv o chování a akcích CZALPA
Pracuji jako pilot v zahraničí 15 let. Za tu dobu jsem měl možnost pracovat jak pro malé soukromé firmy, tak pro velké společnosti vlastněné akcionáři – investory. Po nabití dostatečných zkušeností v zahraničí, jsem piloty také  zaměstnával. V současné době pracuji sám na sebe, protože mi to nejvíce vyhovuje.  Nikdy NIKDE jsem se nesetkal s tím, že by si piloti kladli podmínky, nebo se uvnitř firmy sdružovali do nějakých organizací podobně, jako to hlásá CZALPA na svých stránkách prohlášením, že spolupracuje se stejnými organizacemi v zahraničí.

Plat pilotů vždy vycházel z možností firmy a nikdy tomu nebylo naopak. Nikde jsem se nesetkal s tím, že by někdo diktoval minimální plat na pilotním sedadle. Všude, snad s vyjímkou komunistických států, funguje zcela přirozený tržní  systém nabídka a poptávka. Ano, asociace pilotů existují, to je pravda, avšak na zcela jiném principu a zcela jinými cíly, než má ta naše s písmeny CZ.

Nicméně pojďme po pořádku, co se vlastně stalo? Dle mého názoru, je největší problém v tom, že z místa ředitele ČSA se stal lukrativní politický post a začali být na něj dosazováni lidé politickou cestou s nulovými zkušenostmi v letectví. Krátce řečeno, tragédie a jsem zvědav, kdy politici přikročí k obsazování ředitelských křesel vlastními lidmi třeba v Temelíně.

Skutečnou tragédií bylo dosazení Tvrdíka do ČSA. To se chytal za hlavu i úplný letecký laik a
logicky to nemohlo dobře dopadnout. Jednoduše řečeno, na postě ředitele ČSA si představuji člověka, který v běhu desítek let od kufrů prošel až do úzkého vedení společnosti a svou kariéru v letectví završí vedením firmy jako je ČSA. Do vedení  letecké firmy patří letecký odborník a ne politik – tečka.

Výše uvedený odstavec popisuje prostor pro zakuklení CZALPy uvnitř ČSA. Vedení CZALPy není nic jiného, než skupinka starších pilotů, kteří pracují v ČSA desítky let a velmi dobře se vyznají v celé firmě. Samozřejmě na rozdíl od často se střídajících ředitelů. Politické spekulace okolo ředitelského místa tedy daly CZALPě dostatečný prostor a čas se uvnitř ČSA sjednotit, zakuklit a vytvořit okolo sebe silný obranný val z odborových organizací.

Co Vám to připomíná? Mě osobně chování rakoviny toho nejtěžšího typu. Ano, z mého pohledu je CZALPA rakovinovým vředem v útrobách ČSA. Plně souhlasím s prohlášením pana  Lašáka o tunelování ČSA  piloty sdruženými v CZALPA. Tady také musím poznamenat, že v ČSA mám stále mnoho českých kolegů a situace mi vůbec není neznámá. ALPA se prezentuje sdružením 500 českých pilotů. Cesta, jakou  funkcionáři ALPA dosáhli  počtu členů, je stejného charakteru, jako anonymní dopisy na ministerstvo s požadavky na výměnu vedení ČSA. Většina pilotů je členy CZALPA ze strachu vyvolaném na principu metod komunistů – nevybočuj z řady, nejsi s námi, jsi proti nám.  Ano, běžní piloti se funkcionářů ALPY bojí a kdyby se nebáli o práci a šikany, nebude jich v ALPě ani jedna čtvrtina.

Za povšimnutí také stojí “profesionální” medializace  osobního pana Lašáka CZALPou.  Zda pan Lašák bydlí na hradě nebo ve stanu, je úplně jedno, stejně tak jako informace, co udělá ALPA s půl milionem, který na Lašákovi ALPA vysoudí. Jsem pilot a stydím se za mocensko-politicko-vyděračské chování “kolegů” v CZALPě.

Vůbec největším nesmyslem jakým vedení CZALPy argumentuje na veřejnosti, jsou ceny za pilotní průkazy. Všichni, opakuji všichni členové vedení CZALPy si udělali pilotní průkazy a odlétali potřebné hodiny ještě za socialismu v aeroklubech Svazarmu ZADARMO. Stejně tak všechny potřebné kvalifikace a typové zkoušky jim zaplatilo ČSA v plné výši. Vedení CZALPy tedy nehraje wabank se svými vlastními kvalifikacemi, ale s kvalifikacemi mladých pilotů, které donutili vstoupit do sdružení. Černého petra mají tedy v ruce hlavně mladší piloti, kteří se po revoluci v zájmu získání pilotní licence pořádně zadlužili. Jestliže CZALPa současný boj prohraje a bude z ČSA vyhnána, bude to pro mnoho mladých pilotů a jejich rodiny tragédií. Už chápete proč bijci v CZALPA mobilizují veškeré síly v zájmu vítěství této revoluce v ČSA?

A co dál? Jaké má možnosti pan Lašák v této chvíli netuším. Sedět na jeho místě, otevřu brány  ČSA a za pomoci ochranky ČSA ženu celou CZALPU za pomoci obušků až do Butovic.
ČSA má na čekacím listu padesátku pilotů, není problém  kohokoliv nahradit. Pokud si chce CZALPA dělat nároky, ať se zaregistruje jako firma na svoje IČO a pak nabízí ČSA svoje služby.

Celá věc je velmi smutná. Zkušení piloti, kteří by měli být oporou vedení firmy a jeden z nich by měl ČSA vést na základě svých celoživotních zkušeností v letectví,   místo toho dělají pravý opak – firmu zevnitř tunelují, zneužívají média a škodí jí po všech stránkách. Najde vedení ČSA odvahu podat na CZALPu trestní oznámení za poškozování ČSA na veřejnosti?

Z mého pohledu a v tuto chvíli je ekonom  Lašák mužem na svém místě a budu to tvrdit až do chvíle, dokud nevyřeší  ekonomické problémy ČSA. Krize ještě zdaleka nekončí, bude mít hodně práce a držím mu palce. Po skončení krize bych pak rád viděl v křesle ČSA leteckého profesionála..

Vyjádření prezidenta ČSA R.Lašáka:
Řekl jsem, že jsem rád, že končí doba, kdy výkonná rada CZALPA tuneluje tuto firmu. Nebylo to šťastné a taktické, ale je to tak. Výkonná rada CZALPA svými ekonomicky nesmyslnými požadavky připravila tuto společnost od roku 2006 každý rok o půl miliardy korun. Jestli firma krachovala, tak také z tohoto důvodu. A vůbec nebudu diskutovat o platech a srovnání jinde. Chcete platy Lufthansy nebo British Airways? Já je každému přeji – jděte a staňte se jejich piloty, ale nepodřezávejte větev vlastní firmě a kolegům. Navíc, komu připadá normální realita roku 2005, že na jedné straně se nesmyslně šponují požadavky na mzdy, a na druhé straně ti samí lidé píší dopisy na vládu, že České aerolinie jsou v krizi a je třeba vyměnit management, proto že to špatně vede? Mně tedy ne. A hrozné je, že se to děje v různých obměnách stále. Výkonná rada dělá z CZALPA mocensko-politickou organizaci spíš než profesně-odborovou, je jako výtah pro některé lidi k moci, jako stupínek k větší velikosti a slávě. Já nejsem politik, výtah nepotřebuji a vysoký jsem dost. Jsem krizový manažer, který se musí rozhodovat zodpovědně a rychle. Musím říct, že jsem se dosud nesetkal s tak nefér a nezodpovědným přístupem. Řekl jsem taky, že výkonná rada CZALPA podle mého názoru dlouhodobě nezastupuje zájmy řadových pilotů. Opravdu striktně odděluji funkcionáře CZALPA a piloty, kterých si vážím a které respektuji
OKNO Magazín pro zaměstnance společnosti ČSA (Červen 2009)