Jak močí kadeti Trochu srandy po smutných událostech

Následující článek rozesílá nějaký šprýmař z adresy aeronoviny@seznam.cz kterou nedisponujeme a nikdy jsme nedisponovali. Dle níže uvedených mailů na které byl článek rozeslán, je hnízdo autora zcela jasné – zamrzlí puberťáci z flightsim.cz 🙂

amiandrew@volny.cz,petr.bednar@quick.cz, pavel.1@centrum.cz,azuska@seznam.cz,MartinVseticek@seznam.cz, michal.cikrt@seznam.cz, DVinsky@seznam.cz,vrabecjo@wmx.sk, stanskop@gmail.com,m.kuba@aeroweb.cz,blaszczyk.radek@seznam.cz, srt@seznam.cz,ondra@dreamer.cz,ondrejhorak@czechspotters.net,
ondrejvanek@czechspotters.net,phillipelachenal@czechspotters.net,
jmasnik@gmail.com,sonic.sky@tiscali.cz,marek1313@volny.cz,
enslow@azet.sk,pku@seznam.cz,kuma.pospisil@seznam.cz,
abdullah.aziz@bk.ru,krupka@martinkrupka.cz,
david.dosoudil@gmail.com,tonde@seznam.cz,tomas@knaifl.cz, premek.truksa@seznam.cz, jiri.balak@post.cz,xfabp09@vse.cz

UPOZORŇENÍ: Tento mail byl poslán těm, kdo jsou zaregistrováni v mail listu portálu Aeronoviny.cz a není tak nevyžádanou poštou !


Přetížení v letadle trochu jinak.

O tom, že na pilota akrobatického letadla působí přetížení, to ví každý z mladých kadetů, který nastoupí do našich Air Cadets. Je to základ a musí být vštěpen do hlavy ještě před prvním sólem. Rozložení sil působících na letadlo se naučíme v kurzu, abychom věděli, co nastane, ale přesto se vyskytne ještě jedna věc, o které se nikde nepíše, přesto je však reálná a sám šéfredaktor Aeronovin se s ní potýkal na řadě závodů a soutěží. O co tak tajného jde?

Představme si, že v akrobatickém Pittsu, na kterém běžně kadeti trénují, při jednotlivých prvcích budeme mít přetížení až +6G. Pozitivní přetížení způsobí, že krev se bude přelévat do dolních končetin, to je známá věc a každý s ní počítá. Nicméně, krev není jediná tekutina, která je v těle pilota. My se zaměříme na vlastní moč každého pilota. Ačkoliv si dojdeme před letem na záchod, vždy nám v měchýři zbude jakési „nevyčerpatelné množství moči“, stejně jako v nádržích letadla.

Osnova základního výcviku akrobacie v Oxfordu se létá kolem 4,5-6G, tedy naše tělo se stane až 6x těžším, stejně jako onen nevyčerpatelný zbytek. Pozitivní přetížení je chvilková a rázná záležitost, proto dochází u pilotů akrobatů běžně k malým „nehodám“ v letadle, které nemohou silou vůle ovlivnit. Proto, ačkoliv se o tom u nás nemluví, jsme se v redakci Aeronovin rozhodli, že vyjdeme s pravdou na světlo. Ano, akrobatičtí piloti nosí do letadla plenky. Sám šéfredaktor Aeronovin Pavel Mácha, který létal akrobacii na mnoha závodech, může potvrdit, že jde o standardní doplněk do kokpitu.

V případě AirCadets se osvědčilo zavedení produktů Abri-Fix, což je savé fixační trenkové prádlo pro inkontinenci pilota při přetížení. Je volně k dostání ve zdravotnických potřebách a měl by být zaveden jako automatická pomůcka i při výcviku nových akrobatů v ČR. Piloti létající vyšší kategorie používají stejné a nebo jen málo jiné pomůcky, protože rozdíl v potřebách mezi kategoriemi není veliký.

Opět jsme se v redakci dotkli něčeho, co si mnoho pilotů nechce přiznat, co je a mělo by být samozřejmostí pro všechny akrobaty a opět s tím musel přijít na světlo sám šéfredaktor Aeronovin Pavel Mácha.