Vážená letecká komunito: České ultralajty mají malé ocasy… Nastal čas to řešit!

Dámy a pánové, smrtelná nehoda Honzy Lukeše z Letňan je poslední kapkou do pověstného džbánu.

A komu vlastně? LAA a UCL Praha!
Máme tady jeden zásadadní a klíčový problém! Do okamžiku, než byl zástupci výrobců ultralehkých letadel odvolán řádný a placený prezident Luboš Zahradník a nahrazen údajně neplaceným panákem aktivistou, bývalým komunistickým novinářem a estébákem Janem Brskovským, fungovalo vše jak mělo. LAA tehdy fungoval v duchu svého názvu, tedy jako asociace amatérských letců, kteří svoje doma postavené zařízení používají k rekreaci a leteckému sportu.

Co je na dnešních UL strojích amatérského?
Bohu žel, vyhození Zahradníka, jeho nahrazení “neplaceným” aktivistou, znamenalo otevření legislativních bran pro české a slovenské letecké výrobce. Tito výrobci, respektive jejich zástupci se vedení LAA zmocnili a udělali si z LAA úřad, který jim do provozu schválí cokoliv, bez ohledu na to, zda je to bezpečné nebo ne. Došlo tedy k tomu, že se nám do provozu dostaly stroje, které jsou v provozu velice nebezpečné a které by se jinak než přes podvodné LAA do provozu nedostaly. Jak dnes všichni víme, české ultraljty montované v leteckých továrnách dnes již nemají s amatérskou garážovou výrobou naprosto nic společného. Jsou to rádoby plnohodnotné stroje, které skutečně konkurují a v mnoha parametrech předčí řádně certifikované stroje přes UCL!

Ale za jakou cenu? Za cenu životů!!
Bohu žel, to vše se děje za cenu nejcennější, kterou je bez život našich kolegů pilotů. Na žiletkách ultraljtech nám ročně umírá mnoho pilotů, každý na to zírá, nikdo to neřeší!!! A to vše jen proto, že LAA byla ovládnuta výrobci nebezpečných ultralajtů, které nemají v rukách pilotů co dělat!!

Letecká komunita a selský rozum v první řadě!
Dříve než budeme něco odborně vysvětlovat úředníkům státní správy, zde je polopatické vysvětlení věci a problému pro celou leteckou komunitu:
1) Pánové a dámy s leteckým srdíčkem, jakéhokoliv vzdělání. Postavte si do řady tři klasické akrobaty – třeba Extru, Suchoje, Pittse. A podívejte se na jejich ocasy a trupy, na kterých jsou ty ocasy zavěšeny. Ty trupy to jsou průměry co? Ty ocasy, to jsou ale křídla co? Prostě masivní konstrukce!! A všechny mají padáky, sůčka dokonce i vystřelovací!

2) Pánové a dámy s leteckým srdíčkem, jakéhokoliv vzdělání. Postavte si do řady celou řadu zlínů – 142 226 z50 242 ale třeba i Blaníka. Vidíte ty masivní trupy a ty masivní ocasní plochy? A vidíte ty padáky v každém stroji?

3) Pánové a dámy s leteckým srdíčkem, jakéhokoliv vzdělání. Postavte si vedle sebe do řady všechny ultralajty v posledních pěti letech vyráběné v ČR a SK!! Jaké mají trupy-corpusy k ocasním plochám? Jak velké mají ocasní plochy? Jakou mají v porovnání s výše uvedenými stroji tyto oasní plochy plochu? Ano!! Všechny české a slovenské ultraljty jsou stroje s okradenými ocasními plochami!!! A proč??

Dnes jsou jiné cíle!!
Cíle konstrukce letadel před revolucí byly jasné. Byly vesměs určeny pro předarmádní výcvik, tedy požadavky byly jasné. Pevnost, odolnost, akrobacie v základu. A cíle dnes? Být co nejlehčím, abychom se vešli pod bezproblémový schvalovací proces pod LAA v první řadě a abychom byli první u moře na Jadranu!! Tedy být lehcí a hodně rychlí!!

Malá výškovka je spasením pro výrobce!!
Podívejme se na věc logicky, krůček po krůčku. Malá výškovka a malá směrovka, tedy malé ocasní plochy, nedokážou vyvinout takové síly, aby stroj dokázaly dostat z vývrtky. Máte li malý ocas, můžete do toho šlapat jako do varhan kolikrát chcete opakovaně, ono to stejně nezareaguje. A nebo v lepším případě tříkrát se to povede, na po čtvrté nikoliv, stroj si tvrdohlavě vrtá dál až do země. Stačí k tomu vyšší teplota a tím pádem nižší hustota vzduchu. Hmotnost posádky a z ní plynoucí centráž, již není téma pro všeobecný letecký plebs.

Co získá výrobce možností zmenšení ocasních ploch? Je to pro něj dar z nebes!! Jestliže se veřejně prohlásí, že ultralajty nesmí akrobacii a tedy ani vývrtky, je podle logiky představitelů LAA nepotřebné dělat strojům registrovaným pod LAA drahé testy na vývrtky. A jelikož tento požadavek není, v první řadě si zatleská konstruktér, který ihned vidí řešení, jak stroj dostat do hmotnostní kategorie UL a zároveň jej dostat co nejrychleji na Jadran. Malé ocasní plochy mají v první řadě menší celkový odpor. Stroj tedy lépe proniká vzduchem, má menší spotřebu a je rychlejší. Hurá, jsme první u Jadranu! Malé ocasní plochy zároveň vyvíjejí menší páku na těžiště letounu, takže korpus trupu nemusí být tak silný a pevný. Tedy ušetřili jsme několik pěkných kilogramů těžké epoxidové pryskyřice a několik pěkných kilogramů laminovacího materiálu. Hurá, dostali jsme se na maximální limit požadovaný předpisem LAA!! Můžeme tedy se strojem do výroby a do provozu pod LAA. No a jelikož LAA spočívá v rukách právě takto uvažujících výrobců ultralajtů, není co řešit! Přece si to schválíme sami!

Žiletka varuje krátce jako vrtulník!!
Dalším důvodem srozumitelným pro letecký plebs je velikost časové prodlevy, kdy je potřeba zareagovat na pádovou rychlost. Když si vezmeme Cessny nabo Pipery, máme tam na to asi tak půl hodiny a do vývrtky nám to asi stejně nepadne 🙂 Když si vezmeme Zlíny, máme tam na to tak pět minut, pak to začne padat do nějaké spirály.. Když si vezmeme moderní ultralajty, jsem na tom stejně jako ve vrtulníku. Pokud pád stroje, nebo ve vrtulníku pád otáček rotoru nepodchytíme do dvou sekund, ocitáme se v neřešitelné situaci, Ve vrtulníku otáčky již neobnovíme, padáme dolů jako šutr, v naleštěním ultrlajtu se okamžitě ocitáme vy vývrtce, kterou nemáme díky malým ocasním plochám šanci vybrat!! Z tohoto důvodu majitelé v zahraničí na české ultralajty lepí nebo šroubují velké turbulátory, které právě zajistí varování před pádem dříve, než v poslední sekundě..

Sumasumárum
Všechno špatně!! Výrobci ULL podlezli bariéru, pod kterou se nikdy neměli dostat! Směr vývoje LAA se vyhozením pana Zahradníka výrobci ultralajtů zvrtnul někam, kam se zvrtnout neměl. Bohu žel, ani UCL, ani OCL MDČR věc nepodchytilo a nezareagovalo v daný okamžik správně!! Ultralajty se postavili na falešném a iluzorním závěru, že vývrtky jsou na nich zakázané a lidé je dělat nebudou, to je první iluze, praxe potvrzuje opak! A co horšího!!
Moderní ultralajty se postavily na falešném a iluzorním závěru, že ultralajt do vývrtky spadnout nemůže! A jak je vidět z mnoha nehod, on nám tam spadnout může velice rychle a také tam padá… A že se někdo odváží jít létat s ultralajtem vývrtky bez padáku? No tak takový blázen si svou smrt skutečně zaslouží.. A´t se nikdo nezlobí…